To osobna broszura zawierająca materiał dla dziecka, która pozwoli nauczycielowi na zdobycie gruntownej wiedzy o poziomie kompetencji wszystkich dzieci w stosunku do wymagań obowiązującej podstawy programowej. Materiał zawarty w broszurze adresowany jest do grup dzieci przygotowujących się do pójścia do szkoły – 5-latków oraz 6-latków objętych wychowaniem przedszkolnym. Broszura w zawiera kolorowe karty pracy/ćwiczenia, które dziecko powinno wykonać we wrześniu (próbę 1), a następnie w maju (próbę 2). Pozwala nauczycielowi poznać poziom umiejętności dzieci (próba 1) i określić poziom gotowości szkolnej (próba 2) w różnych zakresach. Dziecko dopasowuje obrazki wycięte przez nauczyciela, wykazuje się orientacją na kartce papieru, układa historyjki obrazkowe – także słownie, rysuje po śladzie, koloruje kontury, wskazuje podobieństwa i różnice, rozpoznaje kolory, kształty, porównuje obrazki, rozpoznaje dźwięki, odgłosy, dokonuje analizy wyrazowej i sylabowej, układa rymy, używa liczebników porządkowych, dostrzega regularności, rozpoznaje symbole i znaki graficzne – te czynności, ale na zmienionym i rozszerzonym materiale, powtarza w maju, aby nauczyciel mógł określić postęp w kształtowanych umiejętnościach oraz poziom gotowości szkolnej. W broszurze zamieszczony jest Arkusz diagnozy przedszkolnej, służący do wpisania wyników dziecka. Uwzględnia diagnozowanie poziomu poniższych umiejętności i wiedzy poprzez obserwację dziecka w grupie, rozmowę, zabawy spontaniczne i celowe: * rozwój fizyczny i motoryczny, * samoobsługa, * sprawności manualna, * zasób wiadomości o środowisku społecznym i przyrodniczym, * mowa, * percepcja wzrokowa, * percepcja słuchowa, * rozwoju intelektualnego wraz z pojęciami matematycznymi, * rozumieniem symboli. Ostatnią część broszury stanowi Zestaw pytań do rodziców dziecka przychodzącego do przedszkola. Uzyskane dzięki wywiadowi informacje pozwolą na określenie upodobań dziecka, opinii rodziców oraz oczekiwań w stosunku do nauczycieli, co ułatwi budowanie dobrych relacji między rodzicami a nauczycielami.
To zeszyt dla każdego dziecka, zawierający pomoce do przeprowadzenia zadań pozwalających sprawdzić konkretne umiejętności określone w programie wychowania przedszkolnego Zanim będę uczniem. Zawiera kolorowe karty pracy z ilustracjami i elementami do wycinania.
W zeszycie znajdują się również:
zestaw pytań do rodziców dziecka rozpoczynającego edukację przedszkolną,
karta do opisu obserwowanych sytuacji,
indywidualny arkusz do odnotowywania wyników obserwacji pedagogicznej dziecka czteroletniego,
karta do zapisu osiągnięć dziecka czteroletniego po rocznej edukacji przedszkolnej.
To zeszyt dla każdego dziecka, zawierający pomoce do przeprowadzenia zadań sprawdzających konkretne umiejętności określone w programie wychowania przedszkolnego Zanim będę uczniem. Zawiera kolorowe karty pracy z ilustracjami i elementami do wycinania.
W zeszycie znajdują się również:
zestaw pytań do rodziców dziecka rozpoczynającego edukację przedszkolną,
karta do opisu obserwowanych sytuacji,
indywidualny arkusz do odnotowywania wyników obserwacji pedagogicznej dziecka trzyletniego,
karta do zapisu osiągnięć dziecka trzyletniego po rocznej edukacji przedszkolnej.
Obserwacje dziecka w I i w II roku wychowania przedszkolnego Materiały dla nauczyciela - opisuje koncepcję przeprowadzenia obowiązkowych obserwacji dzieci w 1 i 2 roku wychowania przedszkolnego. Znajdują się w niej przykłady sytuacji zadaniowych w formie zabaw dydaktycznych, sprawdzających poziom wiedzy i umiejętności dzieci.