Format: 24.0 x 30.0 cm
Oprawa: Twarda
Stron: 176
Data wydania: 2008
Książka jest zborem tekstów eseistycznych o polskiej sztuce zilustrowanym wybranymi dziełami. Dotyka tematu, który był przedmiotem wielokrotnych prezentacji, ukazuje jednak polską scenę malarską przełomu XIX i XX wieku aż do wybuchu II wojny światowej nie jako kontradykcję tradycji i nowoczesności, lecz jako dialog dwóch pokoleń artystów, którzy ukształtowali naszą artystyczną tożsamość. Od Matejki do Witkacego, od Jacka Malczewskiego do Władysława Strzemińskiego - przebiegały prądy przemian, z perspektywy lat coraz bardziej spójne, coraz mniej przeciwstawne. Polski pansymbolizm, myślenie formą i znaczeniem, poezją i kolorem - choć czerpał z europejskiej moderny - zyskał kształt, którego unikatowość doceniamy na tle innych arcydzieł dwudziestowiecznej Europy. Dzisiaj, w okresie ponownej ekspansji polskiej sztuki (głównie malarstwa), może warto zwrócić się ku źródłom symboli, którymi stale żyjemy
Album \"Muzea polskie\", przygotowany pod kierunkiem merytorycznym wybitnego znawcy tematu, Doroty Folgi-Januszewskiej, ukazuje historię, współczesność i perspektywy rozwoju polskiego muzealnictwa - dzieje i kolekcje najważniejszych muzeów, najcenniejsze skarby i nowe idee. Publikacja składa się z kilku rozdziałów poświęconych różnym typom muzeów, przygotowanym przez dyrektorów muzeów i badaczy poruszanych zagadnień - Antoniego Bartosza, Przemysława Mrozowskiego, Jerzego Milera, Pawła Jaskanisa, Ewę Wykę, Krzysztofa Jakubowskiego, Jerzego Litwina, autorką dwóch rozdziałów jest również D. Folga-Januszewska, która we wstępnie rozmawia o muzealnictwie z prof. Andrzejem Rottermundem. Poszczególne części poświęcone zostały m.in. - Muzeom Narodowym, muzeom techniki, przyrodniczym, uniwersyteckim, etnograficznym, rezydencjonalnym, muzeum polskim za granicą - i wielu innym zagadnieniom. Liczne ilustracje - zarówno współczesne, jak i archiwalne - ukazują zbiory i charakter polskich muzeów.
Przedstawiony wybór ponad 150 dzieł malarskich istotnych dla dziejów polskiej sztuki od końca XI wieku do wybuchu I wojny światowej ma na celu zwrócenie uwagi na bogactwo treści, na znaczenia i na formę obrazów, które powstawały w Polsce lub były zamawiane z myślą o polskim odbiorcy. Mamy więc przed sobą nie tylko malarstwo sztalugowe, ale także \"obrazy\" z ksiąg (iluminacja), obrazy będące elementem architektury (freski i malowidła ścienne) oraz ikony, których emocjonalny kult, jak w wypadku Matki Boskiej Częstochowskiej, przysłaniał nierzadko postać artystyczną dzieła. Czy poprzez ten wybór możemy \"odczytać\" kod kulturowy, czy istnieje jakaś specyfika treści, formy i wyrazu charakterystyczna dla jednej z najstarszych państwowości europejskich, jaką była Polska? Czy możemy w obrazach tych znajdować obraz świata leżącego na przecięciu wielu kultur, gdzie Wschód spotykał Zachód, gdzie religie i narodowości budowały różnorodność tradycji? Zaproponowany wybór dzieł jest próbą zebrania \"malarskich głosów\", które tworzą \"polski język wizualny\", ich \"odczytywanie\" jest zarazem prezentacją wielu metod, które historia sztuki zaproponowała, aby zbliżyć się do obiektów swoich badań. Czy próbą udaną, ocenić może czytelnik, a raczej chyba widz czytający.