– Dzień dobry! – krzyknęła w kierunku okna. Czytająca ani drgnęła. – Dzień dobry! – krzyknęła jeszcze głośniej Swanilda. Znowu żadnej reakcji. Dziewczyna wzruszyła ramionami i już miała odejść, kiedy dobiegły ją dźwięki harmonii grającej walca. Pomyślała, że może to jest sposób na zwrócenie uwagi obojętnej pannicy i zatańczyła w takt muzyki. Wirując w walcu, obserwowała wciąż okno i postać z książką. I chociaż Swanilda tańczyła lekko i wdzięcznie (ktoś z przechodniów zaczął nawet bić brawo), dama w oknie nie zaszczyciła jej popisów nawet jednym spojrzeniem. (...)
(...) Wyobraziła sobie ogromną salę o lustrzanej, nawoskowanej posadzce, ciepłe światło świec i muzyków we frakach grających najpiękniejszego na świecie walca. Usłyszała muzykę płynącą gdzieś z głębi serca i poddała się jej rytmowi. Szybko porozwieszała sukienki na krzesłach, tak żeby przypominały jej zgromadzonych na balu gości, i ukłoniła się każdej z nich z komiczną powagą. Następnie dygnęła przed szczotką do zamiatania i zawirowała z nią w tańcu. Sprawiło jej to tak dużą radość, że zaczęła się poruszać coraz szybciej, dopóki nie potknęła się o porzucony bucik. (...)
Tadeusz Rybicki, fragment bajki Kopciuszek z książki p.t. Kopciuszek, Studio Blok, Warszawa 2012.
Kopciuszek, opowieść o dziewczynce, która bardzo chciała tańczyć, to już trzecia książka z cyklu Bajki Baletowe. Jest poświęcona baletowi Siergieja Prokofiewa. W środku czeka na Ciebie:
bajka napisaną na podstawie libretta,
lekki esej-gawęda opowiadający historię powstania utworu i wprowadzający w tajniki sztuki baletowej,
noty o twórcach: Siergieju Prokofiewie i Frederic`u Ashton`e,
słowniczek pojęć baletowych,
tablice z rozmaitym obuwiem do tańca.
„Dziadek do orzechów” to kolejna, po „Jeziorze łabędzim”, książka Studia Blok poświęcona baletowi Piotra Czajkowskiego. Seria Bajki Baletowe w ciekawy i przystępny sposób wprowadza młodego czytelnika (6-13 lat) w świat baletu. Kolejne tomy przedstawią najbardziej znane balety, jak Kopciuszek i Romeo i Julia Siergieja Prokofiewa, Śpiąca królewna Piotra Czajkowskiego, Coppelia Léo Delibes`a czy Pietruszka i Pulcinella Igora Strawińskiego.
W II tomie czytelnik znajdzie bajkę napisaną na podstawie libretta baletu, lekki esej opowiadający o powstaniu utworu i wprowadzający w tajniki sztuki baletowej, noty o twórcach, słowniczek pojęć baletowych oraz tablice prezentujące stroje baletowe.
Wspólne czytanie Bajek Baletowych zachęca rodziców i dzieci do wybrania się razem do teatru i podziwiania na scenie niezwykłych przedstawień baletowych, o których opowiadają książki.