Kompendium wiedzy o teorii literatury zawiera wiadomości z zakresu podstawowego i rozszerzonego szkoły ponadgimnazjalnej. Dzięki temu będzie pomocne zarówno w przygotowaniu do matury, jak i na lekcjach języka polskiego.
Alfabetyczny porządek terminów pozwala szybko odszukać najpotrzebniejsze informacje. Ich przystępne omówienie zawiera nie tylko ogólną definicję, ale także konkretny przykład pochodzący z poznanych przez ucznia lektur.
Uczestnictwo w tańcu jest dla człowieka źródłem wielu wrażeń emocjonalnych i intelektualnych. Znajdują one odzwierciedlenie w dziełach literackich, dając świadectwo znaczenia tańca w życiu jednostek i społeczeństw. (…)
A. Biała
Dla wielu ludzi połączenie literatury z tańcem wydaje się zastanawiające, wręcz dziwne. Znalezienie wspólnych cech dla tak – z pozoru – różnych dziedzin wymaga erudycji, skrupulatności, ogromnej pracowitości. Wczytując się jednak w teksty literackie zauważamy, że taniec w literaturze istnieje, zajmując poczesne miejsce wśród wielu innych dyscyplin.
Alina Biała w ujmujący sposób wychwytuje z historii literatury wzmianki, epizody, a nawet całe fragmenty dzieł traktujące o tańcu. Zaprasza czytelnika w cudowny, tajemniczy świat sztuki przedstawiając splecione dyscypliny od starożytności po czasy współczesne. Ukazuje związek tańca z filozofią, kulturą, tradycją. Zapoznaje z rodzajami tańców i ich opisem w literaturze. Prezentuje taniec jako metaforę, pozwalającą autorowi pełniej wyrazić się twórczo.
Publikacja, adresowana głównie do uczniów szkół ponadgimnazjalnych, z pewnością znajdzie czytelników wśród wielu miłośników literatury. Doskonała pod względem edytorskim – twarda oprawa, papier kredowy, szyta – stanie się kolejną piękną i wartościową pozycją w domowej biblioteczce.
Wydanie 2011r.
Oprawa twarda.
Strony 594.
Format 22,0x27,5cm.
Seria przeznaczona jest dla wszystkich miłośników sztuk. Tym razem proponujemy ucztę dla melomanów.
Każdy z wielu tematycznych rozdziałów książki zawiera:
*reprodukcję utworu muzycznego;
*fragmenty prac historyków i muzykologów objaśniające daną reprodukcję;
*dzieła literackie korespondujące z zaprezentowanym materiałem dźwiękowym;
*impresje autorskie spajające zgromadzone utwory słowne i muzyczne;
*informacje o kompozytorach i pisarzach.
Do książki dołączona jest płyta CD zawierająca przedstawione w książce utwory.
Jak twierdzi Alina Biała: \"Prosty muzyczny przekaz jest pierwszym doświadczeniem artystycznym człowieka (...). Na podstawie rodowodu obydwu pojęć można stwierdzić: Dawno, dawno temu literatura i muzyka istniały wespół z tańcem. W etymologii nie znajdziemy jednak argumentów rozstrzygających, czy moment pojawienia się obydwu sztuk był poprzedzony wrażeniem dźwięku, czy doświadczeniem słowa. Z całą pewnością obydwa elementy były sprzęgnięte, kiedy każde z nich stawało się zaczynem przeżycia artystycznego\". Muzyka w kontekście literatury to nie tylko próba definicji muzyki czy dźwięk i intonacja. Autorka w swoich impresjach i poszukiwaniach tak naprawdę przybliża nam wszelakie motywy związane z dźwiękiem i zapisane w utworach literackich. A zatem na początku była cisza. A potem słuchanie niesłyszalnego i inspirowanie się dźwiękami natury. Rola chórów w starożytnym teatrze i znaczące postaci wędrownych pieśniarzy. Słowo jako brzmienie i znaczenie, melodia głosek i rytm wiersza to z kolei wprowadzenie do muzyczności języka i partytur literackich, jaką będzie chociażby wiersz dźwiękowy. Wzajemne przenikanie się dzieł literackich i muzycznych we właściwej korespondencji sztuk to osobne rozdziały tej książki. Nie można również zapomnieć o instrumentach muzycznych, muzykach, kompozytorach, dyrygentach, orkiestrach i koncertach, których barwne opisy można licznie odczytywać w literaturze. I oczywiście ważna postać odbiorcy. Do książki dołączona została płyta z utworami korespondującymi z tekstami, do których odnosi się autorka. Najpiękniejsze, znane niemalże wszystkim utwory Schuberta, Vivaldiego, Bethovena, Bacha, Chopina oraz wielu innych, to prawdziwa gratka dla melomanów!