Bronisława Dymara
format A5
stron 52
oprawa miękka
``Pomyślałam, że choć zajmuję się od lat edukacją i pedagogiką z ludzką twarzą, mogłabym teraz właśnie upowszechnić odpryski moich przemyśleń, marzeń, tęsknot i nadziei w nowej formie. I tak powstało 106 trójwersów, podzielonych na siedem rozdziałów. Ich odrębność, ``nietypowość`` w stosunku do klasycznych form haiku wiąże się z tym, że dość mocno są one osadzone nie tylko w ogólnoludzkiej tematyce istnienia człowieka, ale i w rzeczywistości współczesnej.`` Nawiązują do znanych w kulturze zjawisk (``Poezji koniec?``), do przemian społecznych i trudnych spraw codziennego życia.
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Dziecko w świecie współdziałania.
Tom 1.
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Dziecko w świecie współdziałania.
Tom 2.
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Dziecko w świecie edukacji. Przykłady zajęć kompleksowych. Bliżej integracji osoby i pedagogiki wspó
Oprawa broszurowa.
Strony 176.
Format 16,0x23,5 cm.
W tomie tym jest wiele promyków i nadziei na lepszą edukację. Pierwsza część (rozdziały I-II) to opowieść o sztuce uczenia się i zmaganiach mających na celu ocalenie w ludziach współczesnych istoty człowieczeństwa. Zostały tu także, jak wiele znaczeń mieści się w słowie \"pomiędzy\". Tworzy ono przestrzenie obojętne, wrogie, życzliwe, pełne nadziei. Bywa niekiedy wytrychem, ale częściej kluczem do serc i umysłów innego człowieka, do dziecięcej wrażliwości. Dalsza część główna (rozdziały III-VI) przybliża życzliwe przestrzenie interpersonalne współtworzone wraz z uczniami w kompleksowej edukacji w szkole podstawowej, gimnazjum, liceum i na uniwersytecie. Ukazano, że dzięki różnorodnym, a zarazem innowacyjnym działaniom najbardziej z pozoru przeciętna szkoła, może stać się przestrzenią tworzenia kultury. Uzasadniono również, że innowacyjnie prowadzona edukacja kompleksowa nie tylko dostarcza uczniom wiedzy przedmiotowej, strategicznej i autokreacyjnej, lecz także pobudza rożne sfery aktywności. Bywa źródłem fascynacji, radości i poszukiwania sensów życia oraz wartości wykonywanej pracy. Problemy te przybliża ostatni rozdział o pedagogice współbycia, która jest odmianą personalizmu, a zarazem rezultatem kompleksowych działań. Działaniom tym towarzyszy tworzenie systemu norm i kryteriów ocen przy współudziale uczniów, systemu przekształcającego się w samoocenę, będącą podstawą uczenia się przez całe życie. W tym rozdziale omówione zostały różnorodne przestrzenie interpersonalne: przestrzeń intelektualna, mentalna, światopoglądowa, emocjonalna, terapeutyczna i autokreacyjna (metaprzestrzeń). Stanowią one syntezę integracji osoby wychowanka.
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Dziecko w świecie sztuki. Świat sztuki dziecka.
Oprawa broszurowa.
Strony 192.
Format 16,0x23,5 cm.
To pierwsza pozycja z serii Nauczyciele-Nauczycielom. Przepełniona jest pasją i wiarą w sens pracy nauczyciela i dziecka. Akcentuje potrzebę kształtowania takich wartości, jak: tolerancja, dobroć, wrażliwość. Interesująco dowodzi, iż jest to możliwe w toku dialogu rzeczowego, personalnego i egzystencjalnego. Zawarte w niej teksty stanowią podstawę dla zrozumienia, iż wiele w edukacji wczesnoszkolnej zależy od atmosfery wychowania oraz uwarunkowań socjologicznych i kulturowych. Pokazuje, że twórcze postawy rozwijają się lepiej, gdy są odpowiednio stymulowane. Popularyzuje wiedzę o fazach stymulacji twórczych działań oraz o cechach tzw. twórczości pierwotnej. Autorzy w swoich tekstach opierają się na założeniu, że dziecko jest wrażliwym i chłonnym twórcą w kontakcie ze światem zewnętrznym, a jego sztuka to swoiste arcydzieło będące wyrazem bogactwa wewnętrznego świata dziecka, jego potrzeb, dążeń, marzeń, radości i smutków.
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Dziecko w świecie rodziny. Szkice o wychowaniu.
Oprawa broszurowa.
Strony 192.
Format 16,0x23,5 cm.
Po raz drugi w Impulsie prezentujemy IV tom popularnej wśród pedagogów serii Nauczyciele-Nauczycielom. Książka \"Dziecko w świecie rodziny\" niesie ze sobą wieloaspektową analizę pojęcia rodziny w procesie wychowania. Różnorodność podjętej problematyki oraz liczne grono autorów, prezentujących swoje teksty sprawiają, iż czytelnik otrzymuje do rąk pracę, która inspiruje do dalszych dyskusji i rozważań. Nie muszą one ograniczać się do głównych zagadnień, zawartych w książce, takich jak: ujęcie domu; zadomowienia; rodziny jako pewnej wspólnoty duchowej, obyczajowej i intelektualnej; domu jako miejsca różnorodnych kontaktów i nabywania wartości.
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Dziecko w świecie zabawy. Zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym.
Oprawa broszurowa.
Strony 216.
Format 16,0x23,5cm.
Książka stanowi pewien fenomen w pedagogice. Łączy bowiem problematykę zabawy z mniej uchwytnymi kategoriami radości i szczęścia, które są rozpatrywane w kontekście literatury i muzyki. Publikacja, będąca 17. tomem serii \"Nauczyciele - nauczycielom\", składa się z trzech części napisanych przez poszczególne współautorki. Bronisława Dymara wydobywa ważne znaczenia zabawy i funkcje ludycznej edukacji, charakteryzuje cechy dziecięcości oraz przybliża kategorie komizmu i humoru w oparciu o teksty J. Brzechwy, K. Makuszyńskiego i A. Lindgren. Alina Górniok-Naglik rozpatruje źródła szczęścia i radości, jej manifestacje w zabawie i tańcu, opisane w poezji oraz językowe formy wyrażania zróżnicowanych ludzkich myśli i uczuć w przestrzeniach ludyczności. Z wnikliwych analiz wierszy wyprowadza typy poezji o tańcu i zabawie, nazywa je i nowatorsko dookreśla. Jadwiga Uchyła-Zroski ukazuje radość i zabawę jako swoistą formę muzykowania, wyrażaną śpiewem, grą na instrumentach i tańcem. Ujmuje też zabawę jako żywioł i stan istnienia. Charakteryzuje czynniki hamujące i wyzwalające potrzebę bawienia się u dzieci oraz młodzieży w różnym wieku. Przekonuje, że zabawa wyzwala zdolności twórcze człowieka. W książce zamieszczono wiele celnych przykładów, sentencji i powiedzeń. Dodatkową wartość stanowi antologia \"Bliżej zabawy, radości i szczęścia\", zawierająca 80 wierszy, w tym 30 utworów napisanych przez dzieci, młodzież licealną i studentów pedagogiki.
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Dziecko w świecie edukacji. Podstawy uczenia się kompleksowego - nowe kształty i wymiary edukacji.
Oprawa broszurowa.
Strony 276.
Format 16,0x23,5 cm.
W książce: \"Dziecko w świecie edukacji - Podstawy uczenia się kompleksowego\", (XVIII tom serii Nauczyciele-Nauczycielom) autorka prezentuje sprawdzoną, innowacyjną, spójną koncepcję pracy, zwaną uczeniem się - nauczaniem kompleksowym. Książka dotyczy nie tylko cech dobrej edukacji, ale stanowi opis przyjaznych relacji pomiędzy osobami, które ją tworzą. Jest klarownym, wielorako uzasadnionym wykładem o procesie tworzenia więzi i wspólnoty w szkole z ludzką twarzą, a więc przestrzeni kultury, pozbawionej przemocy, opartej na współdziałaniu, tolerancji, poczuciu swobody i zaangażowaniu.
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Dziecko w świecie zabawy. O kulturze, cechach i wartościach ludycznej edukacji.
Oprawa brszurowa.
Strony 476.
Format 16,0x23,5 cm.
Książka stanowi oryginalną, innowacyjną, przystępną pozycję traktującą o edukacyjnych, kreacyjnych i egzystencjalnych wartościach zabawy. Składa się ona z trzech części, stanowiących zwarte bloki tematyczne. Książka jest owocem pracy 37 autorów. Bogactwo oraz różnorodność zarówno problematyki ludycznej, jak i sposobów pisania o zabawie wynika z warunków ich pracy i życia. Wśród autorów przeważają bowiem pracownicy Uniwersytetu Śląskiego, ale mamy także 8 nauczycieli, 2 terapeutów i 2 dziennikarzy. Wszyscy jednakże – na podstawie wnikliwych studiów, badań i własnej praktyki - próbują uzasadnić, że zabawa jest formą egzystencji, spotkaniem i niespodzianką, tworzeniem i odtwarzaniem. Ponadto w książce akcentuje się, co dzieje się w umyśle i sercu bawiącego się dziecka i jak to wpływa na jego rozwój, radość i szczęście. Publikacja przybliża problematykę rozwoju języka, wrażliwości i wyobraźni w toku właściwie inspirowanych zabaw. Podkreśla bogactwo możliwości uspołeczniania dziecka. Uzasadnia również, że zabawa jako stan istnienia jest fenomenem, a zarazem potrzebą każdego człowieka.
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |
Informacje dodatkowe | |
---|---|
Producent | Bronisława Dymara |